A szélenergia veszélyei

Tudta, mik a szélenergia veszélyei?

Szélenergia veszélyeiGondoljuk meg jobban a szélenergia használatát, mert több káros mellékhatása is van. Mik a szélenergia veszélyei?

Meghalhatnak a madarak a szélerőművek lapátjai miatt, és még a földben élő kukacoknak is rossz, hogy remeg miattuk a talaj.

Ezt a furcsa figyelemfelhívást az Orosz elnök, Vlagyimir Putyin szájából lehetett hallani egy Szverdlovszk-i ipari konferencián. A helyszínről azt érdemes tudni, hogy ez az ország egyik ipari központja és egyben az egyik legszennyezettebb része. Az egyébként is alacsony környezetvédelmi szintű Oroszországban ez már nagyon komoly szintet jelent.

Itt tette fel ezt az érdekes kérdést is: “Ki szeretne olyan világban élni, ahol a sorban álló szélerőművek között napelem mezők vannak?”

Ha azt hozzáadjuk, hogy az ország gazdasága valószínűleg összeomlana, ha a világ rövid idő alatt átállna fosszilis forrásokról a megújulókra, sok minden érthetővé válik. (Hiszen a GDP 40%-át adja a fosszilis energiaforrások kitermelése, feldolgozása és exportja.)

Azért nézzük meg a felvetett probléma valós jelentőségét is.

A szélerőművek elterjedésének kezdete óta riogatnak a madárbarátok a szélgenerátorok madarakra veszélyes voltával. Azóta szerencsére születtek szakértői felmérések és elemzések a problémáról. Az eredmény megdöbbentő eredményeket hozott.

A madarakra leselkedő legnagyobb veszély, egy valódi tömeggyilkos kiemelkedik minden más veszélyforrás közül. Ez pedig a macska.

A USA Today-ben megjelent elemzés szerint egy évben átlagosan több, mint 2,5 milliárd madarat ölnek meg a macskák és kevesebb, mint 300 000 madár végzetét okozzák a szélerőművek. Vagyis majdnem 9000-szer veszélyesebbek a madarakra a macskák, mint a szélenergia használata.

Tiltsuk be tehát ezeket a cuki, hízelgő szőrgombócokat? Persze hogy nem. De a szélerőműveket sem, mert az egyik leggazdaságosabb és legtisztább energiatermelést biztosítják az emberiség számára. Legalábbis addig, míg az emberiségnek szüksége van energiára és nem tudunk egy még tisztább módszert használni.

“Szerencsére” Magyarországon ez nem probléma, hiszen pár éve már betiltották a szélenergia terjedését.

Vajon amikor még csak szélmalmok voltak, azok nem voltak veszélyesek?

A megújuló energia az USA-ban

A megújuló energia erősödik az USA-ban.

Megújuló energiaA megújuló energia egy trendi divat vagy egy komolyan vehető energiaforrás?

Az USA Szövetségi Energiaszabályozási Bizottság (FERC) által kiadott áprilisi adatokon alapuló jelentés szerint egyre kevésbé egy divat-energiaforrás. A megújuló energia segítségével megtermelt energia mennyisége ugyanis meghaladta a szén segítségével termelt energiát.

Konkrét adatokkal a megújuló energia (szél, víz, nap, biomassza, geotermális) összesített teljesítménye 257,53 GW, a szénerőművek teljesítménye 257,48 GW volt.

Az ok egyszerű: folyamatosan telepítenek megújuló energia erőműveket, miközben nincs új szénerőmű telepítés. Az új telepítéseben kb. egyenlő arányt képvisel a szél- és napenergia.

A tendencia pedig még erősödik is a jövőben, hiszen a régebbi szénerőművek lassan elérik életkoruk végét. Így a természetes cserélődés és a gazdaságossági megfontolások miatt a szénerőművek helyét átveszik az olcsóbb szél- és naperőművek. A változás mértéke már évek óta 1%.

Az előrejelzésük szerint három év múlva az ország teljes energiatermelésének majdnem negyedét, 24,15%-át fogják biztosítani a megújuló források.

A tendencia példa értékű, bár furcsa, hiszen az elnök, Donald Trump egyik választási ígérete az volt, hogy a fosszilis (főleg szén-) erőművek telepítését segíti és támogatja. Szerencsére az államok és cégek vezetői valamint a lakosság sokkal inkább a tiszta energiatermelést preferálja.

Karbonsemleges Magyarország?

Magyarország nem akar karbonsemleges lenni?

Karbonsemleges határidőAz Uniós vezetők legutóbbi találkozóján kiderült, hogy nincs egység az Unió országai közt a karbonsemleges célokat illetően. A tanácskozó célja ugyanis az volt, hogy egy megállapodásban rögzítsék, hogy céljuk 2050-re csak annyi szén-dioxidot bocsássanak ki, amennyit ki is tudnak egyenlíteni.

Ez a 2050-es határidő is jelentős lazítás az eredeti tervekhez képest. Az ok a gazdaságilag és energetikailag elmaradottabb országok terhelésének csökkentése. Az átállás fő lépései az energiagazdálkodás optimalizálása, a megújuló energia terjesztésének segítése lennének.

A fejlettebb, jellemzően nyugat-európai országok már most is jelentős megújuló energia potenciállal rendelkeznek. Volt már arra is példa, hogy egy ország teljes energiaigényét ilyen zöld módon termelték meg.

Pár nappal korábban Magyarországon Palkovics László innovációs és technológiai miniszter azt nyilatkozta, hogy Magyarország célja 2050-re a karbonsemleges energiatermelés. Mi volt tehát Magyarország szavazata a megbeszélés végén a 2050-es határidőre? Megvétózták a határozatot.

Érthetetlen? Az, a magyarázat pedig ugyanilyen furcsa.

A 31 év múlva esedékes karbonsemleges energiagazdálkodásnak a fő ellenérve a rezsicsökkentés. A környezet védelmére, a tiszta jövőre kellene némi pénzt költeni, hogy pl. jobban szigeteltek legyenek a házak, jobban terjedjen a megújuló energia… de ehelyett mi államilag támogatjuk az alacsony gázárat.

Így persze marad az energiapazarlás, feleslegesen fűtjük az utcát, használjuk az elavult energiapazarló gazkazánokat. Így a hivatalos álláspont szerint tehát nem marad pénz a tiszta gazdaságra átállásra. Ez után nem csoda, hogy már Észak-Korea is előttünk jár a lakossági napelem rendszerek elterjedtségében.

Sovány vigasz, hogy Csehország és Lengyelország is tiltakozott a határozat ellen. Lengyelország hangoztatta is, mi lenne az, ami segítene őket meggyőzni a határozat elfogadásáról. A pénz. Szeretnének kompenzációt kapni a jelenleg jelentős és lassan leépítendő széniparuk miatt.

Teljes joggal reagálta a Greenpeace a csúcstalálkozóra: “Elbaltázták”.

Napelem pályázat cégeknek

Megjelent egy új napelem pályázat cégeknek.

Napelem pályázat cégeknekAz új napelem pályázat cégeknek saját energiafelhasználást fedező 7,5-15 kWp méretű napelem rendszerre kérhető. A támogatás mértéke 50-65%.

Lakás célú épület a pályázatban nem szerepelhet és mezőgazdasági / mezőgazdasági terméket feldolgozó cég sem pályázhat.

Területi hatály alapján a budapesti és Pest megyei cégek sem indulhatnak a pályázaton.

A támogatást kérheti Bt, Kft, KKT, Rt, külföldi cég magyarországi telephelye. Egyéni vállalkozók a pályázaton nem indulhatnak.

Már meglevő napelem rendszer bővítése, felújítása, modernizálása nem igényelhető a pályázatban.

A pályázat első beadási határideje 2019 június 17. A lezárási határidő 2020 szeptember 30 vagy ameddig a pályázati keret tart. Ezeknél a pályázatoknál viszont a pályázati keret mindig sokkal hamarabb kimerül, mint a végső határidő, így érdemes sietni a beadással.

Ha Ön sem szeretne lemaradni a támogatásról, vegye fel velünk a kapcsolatot minél hamarabb.

Costa Rica a követendő példa

Costa Rica számunkra is követendő példa

Costa RicaMa már számunkra is követendő példává vált Costa Rica. Furcsán hangozhat, de igaz. A korábban gazdaságilag elmaradottnak számító országok immár példát mutatnak számunkra.

A legutóbbi négy évben az ország energiaellátásának több, mint 98%-át megújuló energia biztosította. A nagy rész, 73,87% a folyók vízenergiája volt, 15,6% volt a szélenergia és 8,38% volt a geotermikus energia.

A maradék fosszilis erőművek egyre ritkábban termelnek áramot, legutóbb erre május 17-én került sor. Ez azt jelenti, hogy 300 napon át csak megújuló energia biztosította az ország energiaigényét. Persze ezzel a zöldüléssel nem csak az ország gazdaságának tettek jót. A természeti adottságaik kiemelkedőek és ezzel a lépéssel segítenek megőrizni ezt a kincset.

A Costa Rica-i Elektromos Intézet (ICE) meghatalmazott igazgatója, Luis Pacheco szerint Costa Rica villamos energia termelési rendszere „Nem csak a régiónak, de az egész világnak példa”.

Mivel ennek a világnak Magyarország is része, meg kellene vizsgálnunk a mi lehetőségeinket is. Lehet, hogy nálunk kisebb a vízenergia mennyisége, de helyette ott a napenergia. Ebből az adottságaink kiemelkedőek az egész régióhoz képest, csak végre el kellene kezdeni használni.

5% napelem áfa

Greenpeace: Legyen 5% napelem áfa

Greenpeace: 5% napelem áfaFolyamatosan ötletelnek az iparági szereplők, hogy milyen módon lehetne segíteni a megújuló energia magyarországi terjedését. Most egy külsős szervezet, a Greenpeace dolgozott ki egy komplett javaslatcsomagot a Magyar kormány számára, melynek egyik eleme az 5% napelem áfa.

A javaslat főbb pontjai:

  • 2030-ra legyen célunk a 35% megújuló energia felhasználás
  • 2030-ig 55% széndioxid kibocsátás csökkentés
  • A szén állami támogatásának leépítése, 2030 után ne működhessenek lignit- és szénerőművek
  • Lakossági és közösségi aktív energiatermelés támogatása
  • Napelem áfa mértékének 27%-ról 5%-ra csökkentése
  • A környezetvédelmi termékdíj mértékének csökkentése az uniós szintre, elosztói teljesítménydíj visszavonása
  • Kedvezményes hitelek a lakosság energia korszerűsítési beruházásokhoz
  • A szélenergia korlátozó intézkedések visszavonása
  • Támogassuk a 2030-ra kötelező érvényű minimum 30%-os EU-s energiamegtakarítási célt
  • Dolgozzanak ki intézkedési tervet az épületállomány energetikai korszerűsítésére és támogatására
  • A biomassza felhasználás szigorúbb ellenőrzése, főként a tűzifára vonatkozóan
  • Az atomerőmű bővítés leállítása, a nukleáris energia fokozatos kivezetése

Akik attól tartanak, hogy ez a váltás sokba kerül vagy egyéb módon károkat okoz az országnak, annak érdemes megnézni Burgenland példáját. A változás pozitív volt a foglalkoztatásra, az energiafüggetlenségre és a GDP-re egyaránt.

Magyarország megújuló energia adottságai is rendkívül jók, tehát érdemes komolyan venni ezt a javaslatot. Kiszámolták emellett azt is, hogy Magyarország mit nyerne a programcsomag bevezetésével:

  • 400 000 új munkahely jönne létre
  • A GDP 0,4%-kal nőne
  • Jelentősen csökkenne az EU végső energia felhasználása
  • 12%-kal csökkenne az EU földgáz importja 2030-ra

Mi az elosztói teljesítménydíj?

Emelkedik a napelem elosztói teljesítménydíj.

Elosztói teljesítménydíjEz az “elosztói teljesítménydíj” 2017 március óta létezik, de mert a törvénybe bevezetett díja 0 Ft/kW, emiatt eddig mintha nem is létezett volna.

A díj háttere a következő: A jelenlegi szabályozás szerint a háztartási méretű kiserőművek a megtermelt, de azonnal fel nem használt energiát visszatöltik a hálózatba.

Ezzel úgy használják az energiahálózatot, mintha energiatároló rendszer lenne. (Bár azt az energiát valaki más a hálózatban azonnal el is használja. A termelő pedig ezzel azonos mennyiségű energiát máskor ingyenesen elhasználhat a hálózatból.)

Az elektromos hálózat tehát ingyenesen biztosít egy plusz “szolgáltatást”, amit a szolgáltatók szeretnének fizetőssé tenni.

Ez részükről érthető igény. A kivitelezés módja és indoka azonban több, mint furcsa. Kaderják Péter, az energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkár egy konferencián azt nyilatkozta, hogy túlzóak a magyarországi napelem támogatások. A megoldás, tehát, hogy ezeket valamivel kompenzálni kell.

Mivel jelenleg semmilyen támogatás nincs a lakossági napelem rendszerek telepítésére, emiatt ezt a túlzó támogatást nehéz értelmezni. (Van helyette napelem adóként elhíresült extrém magas termékdíj kiterjesztés, világon egyedülálló tűzvédelmi kapcsoló előírása, de ezek sem a támogatás oldalon szerepelnek.)

Ami valamilyen szintű támogatásnak nevezhető, az az ipari méretű napelem erőművek korábbi átvételi tarifája. Ehhez viszont mi köze van a lakosságnak?

Az árak csökkenése szintén nem támogatás, hanem főleg a kínai gyártók nagyüzemi termelésének és folyamatos fejlesztésének eredménye. Erre hivatkozva adót emelni eléggé visszás dolog. Főleg azért, mert ezzel a környezetbarát technológia terjedését gátoljuk és konzerváljuk a jelenlegi magyarországi gáz, olaj, szén és fa alapú lakossági energiafelhasználást.

Reméljük az Unió is felhívja a Magyar kormány figyelmét, hogy a megújuló energia termelésében a sor végén kullogunk. Ilyen intézkedésekkel pedig nem fogjuk tudni teljesíteni a saját, erősen visszafogott vállalásainkat sem.